Luyckx Nieuws

Onder druk vergroenen: Het beste is de vijand van goed

08.11.2021

Onder druk vergroenen: Het beste is de vijand van goed


De Belgische Hitachi-importeur Luyckx komt met een 37-tons rupsgraafmachine die deels op diesel en deels op waterstof loopt. Ook vanuit Nederland is er belangstelling voor deze oplossing.
Luyckx ziet er meer in om direct een deel van de CO2-emissies te reduceren tegen acceptabele kosten, dan te wachten op machines die volledig emissievrij werken. De importeur voorziet in België vooral vraag uit de hoek van grotere aannemers die verder willen klimmen op de CO2-prestatieladder.

Terwijl in ons land de focus vooral ligt op het elektrificeren van bouwmachines, tendeert de markt in België naar waterstof.
Dat is mede ingegeven door het feit dat enkele toonaangevende aannemers zelf willen gaan investeren in groene waterstofproductie. Grote namen als Jan de Nul en Aertssen group zetten hier concreet op in. Dat is geen luchtfietserij; beide bedrijven bouwden en exploiteren samen in Zelzate al één van de grootste zonneparken in de Benelux en willen daar op termijn ook een zogenoemde electrolizer bij bouwen om groene waterstof te produceren.


Druk

In België zijn er geen subsidies of fiscale stimuleringsregelingen voor de aanschaf van emissiearm materieel. Wel telt de CO2-prestatieladder van een bedrijf mee bij aanbestedingen. Hierdoor komt er linksom of rechtsom vraag naar machines die minder CO2 uitstoten, is de overtuiging van Jos Luyckx. 'Onder druk van aandeelhouders gaan grotere bedrijven vergroenen.'
De onthulling van de machine kon eind augustus in elk geval rekenen op een grote belangstelling vanuit de sector, met onder de bezoekers ook enkele Nederlandse ondernemers.

Luyckx wil niet afwachten tot er fabrieksoplossingen zijn die de CO2-emissie van machines op nul zetten, maar zo snel mogelijk aan de slag met meer bereikbare techniek. 'We moeten niet focussen op wat het beste is. Want het beste is de grootste vijand van goed' zegt de ondernemer. Hij doelt erop dat je beter snel kunt beginnen om voor een gedeelte CO2-uitstoot te reduceren, dan wachten tot er een oplossing is waarmee de uitstoot helemaal op nul wordt gezet. Wel ziet Luyckx het 'dual-fuelconcept' als tussenstap naar dat uiteindelijke doel van nul emissies.


Complex en duur

'Met deze dual-fueltechniek kun je nu al, tegen de laagste kosten, de meeste emissies beperken. We moeten allemaal gaan bewegen, maar de stap naar iets té complex, té duur en nog niet bewezen is, dat gaan mensen niet doen. Dan gaan ze afwachten en gebeurt er niets';

Zonder het te benoemen doelt Luyckx hiermee op accu-elektrisch materieel. Daarin ziet het bedrijf geen toekomst, tenminste niet voor zware machines. 'Wij geloven daarin tot graafmachines van 13 à 14 ton. Daarboven niet.'


Accu's

Los van de bekende argumenten zoals een beperkte actieradius en hoge aanschafkosten noemt Luyckx dat hij verwacht dat de grondstofprijzen voor accu's de komende jaren verder zullen stijgen nu de vraag naar accutechniek vanuit de automotive-industrie booming is. 'Het openenen van nieuwe mijnen voor die zeldzame metalen kost tien jaar of meer. Het laden of het verwisselen van accupakketten kost tijd en leidt tot productieverlies. We hebben verder nog wel gekeken naar een brandstofcel, maar in deze klasse van 210 kW zijn die niet praktijkrijp beschikbaar of nog zeer duur. Ook is deze techniek zeer complex en niet bestand tegen trillingen en stof.'


Motor blijft origineel

Zo kwam de Belgische ondernemer uit bij de combinatie die diesel-waterstof, dual-fuel dus, een techniek die volgens Luyckx relatief betaalbaar is qua onderhoud geen extra eisen stelt aan de monteurs. De dieselmotor blijft namelijk werken als vanouds en er zijn geen elektrische hoogspanningscomponenten nodig.

Luyckx nam een Hitachi ZX350LC-7 als basis en verlengde de bovenwagen. Dit biedt ruimte aan meerdere waterstoftanks waarin het gas onder een druk van 350 bar wordt opgeslagen. De standaard Isuzu-motor blijft volledig origineel, wat ook zekerheid geeft over de restwaarde. Een automatische regeling doseert het waterstofgas in de luchtinlaat van de motor; net na de intercooler. De hoeveelheid is afhankelijk van het gevraagde vermogen, toerental en andere parameters. Diesel blijft de basisbrandstof, ook wel pilotbrandstof genoemd. Door een deel van de diesel te vervangen door waterstof is de CO2-emissie tot 50 procent te reduceren, ervan uitgaande dat de waterstof op groene wijze is geproduceerd.


Schepen en trekkers

De Hitachi-dealer bouwt de machines op eigen initiatief om, het is geen fabrieksoplossing. Men zocht hiervoor de samenwerking met CMB.TECH. 'Net als wij een familiebedrijf met korte lijnen', zegt Luyckx. CMB is te zien als de ontwikkelingstak van een grote rederij. Het werkt aan oplossingen om met waterstoftechniek de eigen vloot zeeschepen schoner te maken, en richt de pijlen ook ander materieel. Sinds tien jaar bouwt het bedrijf ook bedrijfswagens om naar dual-fuelwaterstof. Als een ander wapenfeit zijn enkele New Holland trekkers omgebouwd met dezelfde techniek; deze machines zijn verkocht en draaien onder andere ook in Nederland.

In tegenstelling tot elektrische machines met een accu of een brandstofcel is de dual-fuelmachine dus niet geheel emissieloos. De motor start op diesel tot hij op bedrijfstemperatuur is en gaat dan waterstofgas bijmengen. Hij blijft voor een wezenlijk deel op diesel draaien. Afhankelijk van de motorbelasting blijft dat zo'n 50 procent.


Andere types

De kracht is volgens Luyckx vooral dat het een relatief betaalbare oplossing is die de emissie toch direct al terugdringt. Dit maakt de aanschaf ervan laagdrempeliger. Luyckx overweegt op termijn ook andere types te gaan ombouwen, maar richt zich de komende tijd op aantallen maken van deze 37-tons machine, om zo kosten beheersbaarder te houden.

Welk prijskaartje er precies aan komt te hangen, is vooralsnog onduidelijk. De ombouwkosten raamt Luyckx op enkele tientallen procenten bovenop de aanschafprijs van de basismachine. Concrete bedragen willen de bedrijven nog niet noemen. 'Alle prototypetesten zijn afgerond, nu gaan we met onze klant de machine in praktijk testen en daarna stellen we de prijzen vast;'


Bron: BouwMachines 9 - 24 september 2021

x