Luyckx Nieuws

BLOG: Digidate bij Luyckx

02.06.2023

BLOG: Digidate bij Luyckx

Minds & Machinery, de baseline van Luyckx, verraadt het natuurlijk al een beetje. Het Brechtse bedrijf combineert slimme geesten met de distributie en service van kwaliteitsvolle machines. Digitalisatie is dan nooit ver weg…

Wij schoven onze microfoon onder de meest digi-wise minds van Luyckx: Mathias (met bluetooth headsetje steevast achter zijn oor), Robbe (met slechts 22 jaar op zijn teller) en Tinne (met het digi-overzicht).


Hoe digitaal is Luyckx?

Tinne: Heel digitaal! Digitalisatie zit echt verweven doorheen heel het bedrijf. We zetten digitalisering in overal waar het onze efficiëntie kan verbeteren. Dat is bij ons altijd in functie van de klant.


Geef eens een voorbeeld?

Tinne: We gebruiken bijvoorbeeld een app waarin onze servicetechniekers hun interventiegegevens invullen. De papieren werkbon van vroeger hebben we volledig gedigitaliseerd. Dat zorgt voor meer overzicht, minder fouten en transparantie. Onze techniekers vullen op de werf hun digitale werkbon in en op datzelfde moment kunnen wij intern meelezen en proactief handelen. Bovendien kan hij ook onmiddellijk na de job een orderbevestiging sturen naar de klant. Die weet onmiddellijk dat de machine hersteld is en wat er precies is uitgevoerd. Dat levert een enorme tijdswinst en efficiëntie op.


Waar digitaliseren jullie nog?

Tinne: We hebben onze webshop, MyMachine (tracking van machines) en ook interne IT-trainers, die onze mensen bijscholen, maar die ook onze processen voortdurend onder de loep nemen. Ze zoeken naar opportuniteiten waar digitalisatie onze processen kan verbeteren. Dat gaat van hele kleine hands-on dingen zoals een sneltoets gebruiken om te knippen en te plakken, tot ver doorgedreven digitalisering in de bedrijfsprocessen.


Digitalisatie en persoonlijk contact gaan hand in hand

Digitalisatie is echt onderdeel van jullie strategie?

Tinne: Klopt helemaal. De familie Luyckx wil het bedrijf zo digi-wise mogelijk maken. Chantal Luyckx is daar de drijvende kracht achter, letterlijk en figuurlijk. En ook Jos en Paula zijn (ondanks hun leeftijd) helemaal mee met de nood aan digitalisatie. Ze stappen snel, maar ze denken ook snel (iedereen lacht).


Hoe staan klanten tegenover al die digitalisatie?

Tinne: Digitalisatie moet het gemakkelijker maken, niet moeilijker. Klanten kunnen nog steeds zelf beslissen hoe ze met ons in contact komen. Dat kan bij wijze van spreken via onze webshop 24/24, maar dat kan ook nog steeds via de telefoon of via een persoonlijke afspraak. Het één sluit het ander ook niet uit. Digitalisatie en persoonlijk contact gaan hand in hand hoor. Sterker nog, digitalisatie zorgt er net voor dat we nog meer kunnen inzetten in persoonlijk contact en service, want het levert alle partijen tijdswinst op.


Zijn al jullie klanten mee in dat digitale verhaal?

Tinne: Het is natuurlijk onze intentie om die digitalisatie van onze diensten zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. We helpen en ondersteunen onze klanten dan ook wanneer dat nodig is. Maar ook wanneer een klant het liever op de ouderwetse manier doet, stappen wij daarin mee. Digitalisatie is een weg die we samen afleggen. Wij passen ons aan, aan het ritme van onze klanten.

Mathias: In feite is er alleen maar voordeel te halen uit digitalisatie. Het maakt het voor de klant gemakkelijker en goedkoper en we kunnen ons allemaal meer bezighouden met onze kerntaak: onze klanten zo goed mogelijk verder helpen.


Ook in de machines zelf is digitalisatie niet meer weg te denken.

Mathias: Klopt, dat is een evolutie die niet meer stopt. Er komt alleen maar meer elektronica in machines. Maar die machines gaan daardoor ook veel meer functionaliteiten krijgen. Er zijn merken bij die volledig afstappen van hydraulische aansturingen en die dus resoluut kiezen voor elektronisch aangestuurde machines.


Hoe maakt elektronica een machine beter?

Mathias: De prestaties van machines worden er steeds accurater en preciezer door. Je kan door digitalisatie ook data capteren en analyseren. Dat geeft een enorme inkijk in de efficiëntie van een machine. Bovendien zijn mogelijke problemen aan een machine onmiddellijk traceerbaar via sensoren. Het maakt de service van een machine transparanter omdat je remote alle parameters van de machine kan uitlezen. Met andere woorden je kan eender waar ter wereld via een computer het probleem detecteren.


MyMachine, een digitale helikopterview

Hoe gaat dat in de praktijk in zijn werk?

Mathias: Je moet het zo zien: je hebt enerzijds de machine in het veld, en anderzijds heb je de technieker die van op afstand en op hetzelfde moment naar een digitale tweeling van diezelfde machine aan het kijken is.


Dat brengt ons bij MyMachine.

Robbe: Zo is dat. MyMachine is een online platform waarbij we door een sensor in de machine, alle data kunnen uitlezen. Je kan real-time zien waar de machine zich bevindt en wat hij aan het doen is.

Mathias: Bovendien brengt MyMachine je hele vloot in kaart, over de merken heen. Je zogenaamde mixed fleet kan je in één oogopslag van op afstand monitoren. Het geeft je een overkoepelende helikopterview over je vloot. Zo ontzorgen we onze klanten maximaal d.m.v. een totaalpakket waarin we alle data samenbrengen.


Een schat aan informatie

Waar zit het voordeel voor de klant?

Mathias: Dat digitale overzicht biedt een schat aan informatie. Misschien heb je ergens een machine gehuurd die al geruime tijd amper operationeel is, terwijl je een eigen machine kan inzetten. Zo kan je overbodige huur uitsparen.

Tinne: Op grote werven kan je de bewegingen van je machines visualiseren. Je kan met die informatie je werf efficiënter inrichten en grote hoeveelheden brandstof en CO2-uitstoot besparen.

Mathias: Je kan letterlijk de routes van de vrachtwagens monitoren en kijken hoeveel ton ze op een dag verzet hebben. Zo kan je tonnages afwegen t.o.v. brandstofverbruik waardoor je een beter inzicht krijgt op je rendement.

Robbe: We zien bijvoorbeeld ook hoeveel uren de machine draait, wanneer hij effectief aan het werk is en wanneer hij in idle (inactief) staat. Dat inzicht in data kan de eigenaar heel wat voordeel opleveren. Zo kan je opnieuw aanzienlijk veel brandstof besparen. We zien dat wanneer je vijf minuten per dag idle draaien kan uitsparen, je de investering in het MyMachine platform al hebt terugverdiend.


Hoe weet jij dat zo precies?

Robbe: Ik heb er mijn eindwerk over gemaakt (lacht).


Dat moet je even uitleggen.

Robbe: Wel, ik heb hier vroeger eerst vakantiewerk gedaan en daarna ook mijn stage gelopen bij de dienst na verkoop. Voor mij was het een logische stap om mijn eindwerk over MyMachine te doen. Het digitale platform sprak mij onmiddellijk heel erg aan. Ik vond het een razend interessant onderwerp. En voilà, nu werk ik hier.


Hoe lang werk je al bij Luyckx?

Robbe: Een goede drie maanden.


En je bent nu al verantwoordelijk voor MyMachine. Dat is knap voor zo'n jonge gast...

Robbe: Dankjewel, ik ben daar dan ook heel erg blij mee dat me die kans gegeven is.

Tinne: Ik denk dat dat ook typisch Luyckx is. Hier wordt niet gekeken naar leeftijd, maar naar competentie en motivatie.

Mathias: Zo voel ik dat ook aan. Het is ook een heel afwisselende job. Wij plaatsen de sensoren, doen het klantencontact, volgen op achter de computer… We zijn ook meer dan louter een verkoper van machines. Wij begeleiden onze klanten met additionele diensten zoals MyMachine die hem het leven gemakkelijker maken.


Meten is weten

Hoe wordt MyMachine ontvangen door de klanten?

Robbe: De klanten die er mee aan de slag gaan, zijn er heel enthousiast over. Eén keer in gebruik, zien ze er de voordelen snel van in.

Mathias: We hebben onlangs een Hitachi klant gecontacteerd waarbij zijn machines zijn uitgerust met oliesensoren. De sensoren gaven aan dat de olie dringend aan vervanging toe was. Door die constante 24/7 monitoring vermijden we grote kosten. Maar we kunnen ook machines van op afstand analyseren en bepaalde problemen softwarematig oplossen.

Tinne: Meten is weten. Je kan je vloot gewoon beter managen en de total cost of ownership verlaagt ermee.

Mathias: Ja, je machines gaan op de juiste momenten op onderhoud, ze draaien efficiënter met zo weinig mogelijk stationair draaien én je weet waar ze zich bevinden. We hebben trouwens zo een diefstal van een machine weten op te helderen.

Robbe: Momenteel zijn we ook testen aan het uitvoeren met remote acces control. Elke machinist krijgt een code of een badge waarmee hij en enkel hij toegang krijgt tot een bepaalde machine. We kunnen bijvoorbeeld op afstand instellen over welke tijdspanne de machinist met een bepaalde machine kan/mag rijden.


Worden de machines ook complexer waardoor klanten ook meer nood hebben aan kwalitatieve ondersteuning?

Mathias: Dat is zo. Wij blijven ook constant bijscholen en zijn altijd mee met de nieuwste ontwikkelingen. Je kan dat als eindklant niet allemaal bijhouden.

Tinne: Ik denk dat je mag stellen dat we bij Luyckx digitalisatie in al zijn facetten omarmen.


Waarom hebben jullie in feite beslist om zelf MyMachine te ontwikkelen?

Mathias: We kregen meer en meer vragen vanuit onze klanten om te digitaliseren. Het was ook een logische stap voor Luyckx. We stonden al in voor de verkoop, het onderhoud en de service. Het digitale beheer is het sluitstuk van onze servicegerichte aanpak. Wij kennen de machines natuurlijk door en door en waren dus misschien wel de best geplaatste partij om dergelijk platform te realiseren.

Robbe: We hebben het ook zo gebruiksvriendelijk mogelijk gemaakt. Vandaag is het zo dat we de sensoren standaard voorzien op elke machine. Je kan dus beroep doen op MyMachine wanneer je dat wil.

Tinne: De combinatie van die digitale monitoring en onze technische kennis in de praktijk is onze sterkte.


Hebben jullie jullie techniekers ook moeten bijscholen?

Mathias: Dat is een stelselmatig proces geweest. Het gebruik van software is natuurlijk al jaren aan de gang. Onze mensen zijn altijd mee geëvolueerd daarin.

Tinne: Ik denk dat dat ook een beetje de mindset is van iedereen die bij Luyckx werkt. Iedereen wil hier ook altijd bijleren en mee zijn met de laatste nieuwe ontwikkelingen. Zo houden we elkaar scherp.


Waar gaan we naartoe?

Hoe zien jullie de toekomst wat betreft digitalisatie? Waar gaat het naartoe?

Mathias: Het gaat razendsnel. Verder zie je duidelijk een evolutie naar steeds meer connected. Alles en iedereen in verbinding met elkaar. Graafmachines worden steeds meer robots waarin de machine steeds accurater wordt.

Tinne: Dan komen we bij onze joint venture met Ultimated uit.

Mathias: Klopt, zij rusten de machines uit met graafindicatiesystemen en machinesturing. De graafmachine is daarmee in staat om afgravingen tot op de laatste centimeter uit te voeren wat op grote oppervlaktes een enorme impact kan hebben.

Tinne: Ook tractoren worden er mee uitgerust waardoor je je akker veel beter kan uittekenen, je efficiënter kan zaaien, noem maar op.

Robbe: Je kan alles perfect instellen: je akker, je werkblad, je zaaimachine… waardoor je nooit overlap gaat hebben. De tractor rijdt ook voor een groot stuk op zichzelf. Technologie kan echt een gamechanger zijn hé.


Wordt de machinist op termijn dan overbodig?

Mathias: Nee, dat denk ik niet. Zijn of haar taak zal wel steeds veranderen en evolueren. De menselijke supervisie zal altijd blijven. Het ingeven van data, de machine naar je hand zetten, wordt dan uiteraard een kerntaak.

Tinne: De menselijke component zal het verschil blijven maken, denk ik. De combinatie van ervaring, vakkennis en technologie is de grote kracht.

Mathias: Goed opgeleide machinisten zijn nu al een bottleneck. Door machines uit te rusten met technologie, kan je een deel ervaring in de machine inbouwen, waardoor het makkelijker wordt om een nieuwe machinist te laten starten. Als wij een nieuwe machine leveren bij een klant krijgt hij alleszins een uitvoerige uitleg, maar we bieden ook cursussen aan.


#Bezieling

Waarom doen jullie deze job zo graag? En waarom spreekt dat digitale jullie zo aan?

Robbe: Als ik voor mezelf spreek, ik ben natuurlijk met digitalisatie grootgebracht. En ik was als kleine bengel al bezig met de handleidingen van tractors uit te pluizen. Ik ben altijd gefascineerd geweest door grote machines. Als je die twee dan kan combineren is dat ideaal hé. Ik ben gewoon ook graag met alles mee. Je moet ook wel.

Mathias: Techniek heeft mij in het algemeen altijd aangesproken. Ook ik was al van kindsbeen af bezig met het uittekenen van auto’s en machines tot in detail (lacht). Ik mag mij hier bij Luyckx helemaal uitleven op dat vlak. Ik heb mee aan de wieg gestaan van MyMachine en ben ook betrokken in het waterstof verhaal. Als we starten met een nieuw project, word ik ook betrokken. Dan zeggen ze: “Mathias, dit is het probleem, los het op.” Daar word ik blij van.

Tinne: Het altijd beter willen doen. We willen hier allemaal vooruitgaan. Die drive werkt heel inspirerend.

x