Luyckx Nieuws

Big in Belgium: HITACHI KMC 1200 S

30.12.2019

Big in Belgium: HITACHI KMC 1200 S

Met een pinhoogte van 51 meter en een gewicht van maar liefst 170 ton behoort deze Hitachi KMC 1200 S, gedoopt tot de demolition dragon door Martens Democom zelf, zeker tot de categorie ‘Big in Belgium’. De sloopmachine werd al gepresenteerd op Bauma, maar sinds kort is ze aan het werk in hartje Luxemburg.


Martens Demolition Company NV

Achter de hendels zit een kraanmachinist van Martens Demolition Company NV, een bedrijf dat begon in 1989 als Martens kabelrecycling NV. Martens Kabelrecycling NV richtte zich vooral op het afbreken en demonteren van oude elektrische installaties en kabels in bedrijven. Midden jaren 1990 werden twee productielijnen in dienst gesteld voor het granuleren en recycleren van kabels tot zuiver koper en kunststoffen. De Demolition Company is ontstaan na uitbreiding van de activiteiten naar ‘sloop, grond- en demontagewerken’. In 2009 werden Martens France en Martens Luxemburg opgericht om met lokaal personeel de markten in Frankrijk en Luxemburg te bedienen. Als laatste werd ook Martens Democom NL opgericht in 2014. Momenteel concentreert het bedrijf zich vooral op West-Europa, maar sloopopdrachten daarbuiten worden ook aangenomen.


Omgebouwde Hitachi ZX 890

Standaard is de Hitachi KMC 1200 S een Hitachi ZX 890 met 382 kW of 520 pk onder de motorkap en een gewicht van bijna 85 ton. Aan de motor en andere basiscomponenten werd niets veranderd, wel werd de gehele kraan aangepast waar nodig om te kunnen werken met een 51 meter hoge sloopgiek door KTEG in samenwerking met STC, een Nederlands bedrijf. KTEG Multi Carriër is een zusterbedrijf van de Duitse importeur voor Hitachi Kiesel. Het bedrijf richt zich volledig op speciaal bouw en bouwt Hitachi-graafmachines om naar de wensen van de klant. Die samenwerking met Hitachi verliep heel stroef doordat Hitachi zelf, geen voorstander was van het ombouwen van hun originele machines. Het kwam zelfs zo ver dat een tijd lang KTEG machines leverde in het rood zonder de originele Hitachi-initialen. In 2018 keerde het tij en werd een joint venture opgestart tussen KTEG en Hitachi. Hierdoor beschikken de bedrijven vandaag over één gezamenlijke ontwikkelingsafdeling. KTEG beschikt momenteel over 14 basismodellen van 25 tot 240 ton die stuk voor stuk uniek worden omgebouwd op wensen van de klant.


Opbouw en afbouw zonder telescoopkraan

Uniek is de opbouw en afbouw van de kraan. De vaste onderwagen kan zichzelf opheffen door middel van vier cilinders. Hierdoor kan via een extra hefcilinder de rupsen snel gedemonteerd en geladen worden op de vrachtwagen door de sloopkraan zelf. Ook bij de opbouw is geen telescoopkraan nodig. De rupsen zelf zitten vast via verschillende snelsluitingen. In totaal zijn 7 vrachtwagens nodig om de HRD-giek en de basismachine te verplaatsen.


Eerste sloopopdracht

Een sloopkraan met een bereik van 51 meter is een zeldzame verschijning, maar een verschijning die we meer en meer zullen zien. Sloopwerken van hoge industriegebouwen in centrumsteden die plaats moeten maken voor woonprojecten komen vaker en vaker voor. In die centrumsteden is er vaak maar een beperkte ruimte om te slopen en kan je het gebouw niet zomaar neerhalen met explosieven. Dan komt een sloopkraan met een extra lange demolition-giek van pas. Ook op de eerste sloopopdracht in het Luxemburgse Mersch moeten verschillende silocomplexen en het aanpalende gebouw gesloopt worden. Dit complex maakt plaats voor een nieuwe woonwijk van maar liefst 14 hectare.


Bron: Terramag.be


x