Luyckx Nieuws

Trekker op het spoor - de NEW HOLLAND Locotractor

19.03.2018

Trekker op het spoor - de NEW HOLLAND Locotractor

Landbouwtrekkers komen we overal tegen waar veelzijdigheid gevraagd wordt: voor grondwerken, voor het onderhoud van vliegvelden, bij het sneeuwruimen en zelfs als locomotief op het spoor. Infrastructuurwerken aan de spoorwegen moeten steeds efficiënter gebeuren en in dat kader is de beschikbare technologie mee bepalend voor de efficiëntie van de werf. Steeds meer aannemers gaan dus op zoek naar nieuwe en werkbare oplossingen waardoor ze zich kunnen onderscheiden van de concurrentie. Enkele jaren geleden ontwikkelde New Holland in samenwerking met CML Industries uit Libramont een pasklare oplossing met de Locotractor. Het eerste model werd aan het Waalse Socogetra verkocht en ondertussen nam het bedrijf De Witte – Vandecaveye uit Wingene het tweede exemplaar in ontvangst.

Op basis van een New Holland T7.175

De basis van deze Locotractor is een New Holland T7.175 tractor. Die is uitgerust met een FPT zescilindermotor die voldoet aan de Tier 4B normen en ontwikkelt een vermogen van 175 pk. De Locotractor is voorzien van de traploze AutoCommandtransmissie van New Holland en is uitgebouwd met een aantal typische aanpassingen voor het spoor. De ombouw werd berekend en verzorgd door het bedrijf CML Industries uit Libramont.

Ten opzichte van een standaard tractor bezit deze Locotractor een aantal specifieke uitrustingen. Zo werd het basisonderstel uitgebreid met speciale stootblokken en een aankoppeling voor wagons. Daarnaast was het noodzakelijk om een aantal veiligheidsvoorzieningen in te bouwen, zoals een automatische beveiliging met ‘dodemansfunctie’ of een specifieke noodrem voor spoortoepassingen. Verder nog bijkomende positielichten en een spoorwegclaxon, terwijl de openingsgraad van de deuren begrensd werd zodat er geen ongevallen kunnen ontstaan. De bestaande dieseltank werd ook omgebouwd om zowel links als rechts van de tractor te kunnen worden gevuld. Het leeggewicht van deze trekker bedraagt 13 ton.

Omdat deze Locotractor gekeurd is om zware lasten te trekken, werd ook een specifieke pneumatische reminstallatie opgebouwd. Deze bestaat uit een compressor met een capaciteit van 2.800 liter/min en een opslagcapaciteit van 300 liter. Op deze manier kunnen 28 geremde assen op weinig tijd van lucht voorzien worden.


Daarnaast is het heel eenvoudig om van de spoorweguitvoering naar de weguitvoering (of omgekeerd) over te gaan, waardoor de combinatie efficiënt inzetbaar is. De Locotractor is zowel gehomologeerd voor de openbare weg als voor het spoor.

Locotractor als kostenefficiënt alternatief voor een locomotief

Bedrijven willen steeds meer projecten voor 100% in eigen beheer aansturen. Dat geldt ook voor spoorwegwerkzaamheden. De werkflexibiliteit wint dagelijks aan belang en bedrijven willen niet meer van derden afhankelijk zijn om hun wagons te

mobiliseren. Bepaalde (landbouw)constructeurs leveren al jaren weg/spoor oplossingen en sommige bedrijven hebben daarvan hun specialiteit gemaakt. Zo ook CML Industrie uit Libramont. Dit bedrijf klopte enkele jaren geleden bij New Holland aan om een eerste Locotractor te ontwikkelen. Uiteindelijk viel de keuze op een T7.175 AutoCommand.

Deze tractor gedraagt zich enerzijds als een volwaardige locomotief met 4x4-uitrusting die tot 600 ton in beweging kan brengen maar is anderzijds ook gehomologeerd voor de openbare weg. Het Locotractor-concept is bovendien eenvoudig, kostenefficiënt, flexibel en betrouwbaar. Daardoor kunnen bedrijven genieten van een snelle return on investment en bovendien een laag brandstofverbruik. Met de Locotractor bepalen aannemingsbedrijven zelf wat er 24u op 24u op het spoor gebeurt. De Locotractor biedt dus heel wat voordelen ten opzichte van een gewone locomotief.

De AutoCommand transmissie biedt meerwaarde

Voor een locomotief telt niet zozeer het vermogen op zich, maar wel de tractieoverdracht. Deze zal immers de kwaliteit van het geleverde werk mee bepalen. Voor New Holland was het dus snel duidelijk dat ze de basistractor gingen leveren met de AutoCommand continue variabele transmissie. De AutoCommand heeft in dit geval een snelheidsbereik van 30 meter/uur tot 20 km/uur. De transmissie is begrensd voor spoorwegtoepassingen.

Het voordeel van zo’n transmissie is dat de trekkracht optimaal en dus maximaal kan overgebracht worden, waardoor het slepen van zware lasten probleemloos verloopt. De combinatie van de 4x4-overbrenging en de transmissie maakt het mogelijk om een totaal gewicht tot 600 ton in beweging te brengen op het spoor.

Zoals op een standaard T7, houden bestuurders alles onder controle dankzij het IntelliView IV display. Camera’s staan hen bij om de geleidingswielen juist op het spoor te positioneren. Ook het remmen van de wagons en de algemene aansturing van de Locotractor-combinatie wordt gecontroleerd vanuit de cabine.

Alles zit geïntegreerd binnen de Sidewinder II-armleuning van deze New Holland T7.175 Locotractor en is intuïtief bedienbaar.

Multifunctionele opties

Om de Locotractor ideaal in te zetten in alle omstandigheden werden een paar opties bedacht. Zo wordt ieder tractiewiel voorafgegaan door een warmeluchtdrukslang waardoor ijs, sneeuw en water die zich op het spoor bevinden, verwijderd worden. Dit optimaliseert niet enkel de trekkracht maar heeft in de winter ook zijn nut om sporen en wissels operationeel te houden.
Om een optimale trekkracht te waarborgen worden de spoorwegassen met hydraulische bediening voorzien van antiterugslagkleppen, alsook een automatische aanpassing van de druk op het spoor.
De achteras is uitgerust met steekassen en de vier wielen zijn bovendien afzonderlijk afstelbaar zodat de banden gelijkmatig verslijten over de volledige breedte.
Om het werk van de bestuurder te vergemakkelijken en de veiligheid te verhogen is de Locotractor uitgerust met camera’s vooraan en achteraan zodat de tractor rechtstreeks op het juiste spoor kan geplaatst worden. De beelden verschijnen op het Intelliview scherm in de cabine. De cabine van de Locotractor is de bekende Horizoncabine van New Holland, die een panoramisch zicht biedt, alsook het nodige comfort en een laag geluidsniveau. In vergelijking met een locomotief kan het werk dus een stuk luxueuzer, maar ook ontspannen verlopen.

In de praktijk

In 2013 kocht het Waalse Socogetra de eerste Locotractor. Deze New Holland T7.170 werd reeds in samenspraak met het bedrijf CML uit Libramont omgevormd tot een Locotractor. Ondertussen heeft deze meer dan 5.400 draaiuren op de teller.
Voordien beschikte Socogetra over een omgebouwde Unimog en moest het bedrijf ook dikwijls een locomotief huren om werkzaamheden tot een goed einde te brengen.
Onlangs werd een tweede exemplaar verkocht aan de firma De Witte – Vandecaveye uit Wingene. Dit middelgroot West-Vlaams bedrijf heeft veel aandacht voor toegevoegde waarde en is al een tiental jaar actief in spoorwegtechnieken. Ze geven de voorkeur aan totaalprojecten en willen hun eigen ding doen, waardoor ze de zaken zo efficiënt mogelijk proberen aan te pakken als het om techniek gaat. Na wat zoekwerk kwamen ze bij New Holland, en waren ze direct onder de indruk van de mogelijkheden van de Locotractor. In vergelijking met een standaard locomotief is het mogelijk om je eigen werkritme te bepalen, maar ook om het verschil te maken bij aanbestedingen, omwille van het kostenefficiënt concept. Ze zien de inzetbaarheid ook breder dan als pure tractieoplossing. Zo willen ze de Locotractor inzetten om sporen sneeuw- en ijsvrij te maken en op deze manier ook te blijven doorgaan waar anderen mogelijk zouden stoppen.

Bron: Greentechpower - maart 2018