Luyckx Nieuws

Luyckx levert Hitachi ZX490LCH-6 STC HRD sloopkraan aan Wanty

14.11.2019

Luyckx levert Hitachi ZX490LCH-6 STC HRD sloopkraan aan Wanty



Wanty breidt het omvangrijke machinepark opnieuw uit vanwege fors toegenomen sloopprojecten die zijn aangenomen en in het verschiet liggen.
Daarbij is weer met volle overtuiging voor Hitachi gekozen.

Dit keer gaat het op een speciale highreach demolition sloopkraan, welke door Luyckx geleverd is en speciaal naar de vereisten van Wanty door STC is ontworpen en gebouwd.
Daarmee is het de eerste Hitachi ZX490LCH-6 HRD met sloopgiek in België en een primeur voor zowel Wanty als Luyckx.

Er is veel vraag naar sloopmachines in dit segment en de verwachting is dat er in de Benelux nog wel enkele in deze uitvoering verkocht worden. Daarbij werken veel Hitachi-dealers samen met STC. Hitachi heeft zelf af-fabriek nog geen OEM highreach demomotion beschikbaar in deze gewichtsklasse, terwijl er voldoende markt voor is en klanten nog altijd graag een Hitachi sloopkraan willen. Dit vanwege de bewezen kwaliteit, betrouwbaarheid en kracht. Veel oude machines staan bovendien op het punt om vervangen te worden.

Daarom vormt de samenwerking met STC een mooie oplossing. Het bedrijf uit Coevorden heeft door jarenlange ervaring een goede reputatie opgebouwd. STC heeft ook veel kennis als het gaat om het bouwen van Hitachi sloopkranen.

Wanty is gevestigd in Binche, Wallonië. Het bedrijf is in 1946 opgericht door Maurice Wanty en behoort inmiddels tot de grootste aannemers in België. Eigenlijk voert men alle voorkomende werkzaamheden op het gebied van grond-, weg- en waterbouw uit en ook houdt men zich bezig met recycling, sloopwerken en industriebouw. Naast de hoofdvestiging in Binche is er ook een vestiging in Frankrijk en is er voor de regio Vlaanderen en Brussel een eigen vestiging aan de Zeeschipstraat in Gent. In totaal werken er bij Groep Wanty ruim 1.500 medewerkers. De werkzaamheden worde vooral uitgevoerd in België, Frankrijk en Nederland, maar zelfs in Marokko is men actief. Het machine- en wagenpark is enorm en telt meer dan 400 eenheden. In totaal zijn er maar liefst 50 graafmachines in gebruik, zowel rups als mobiel, waarvan er 15 meer dan 30 ton wegen. De grootste machines zijn de Hitachi ZX870LCH-3's. Nu wordt daar een ZX490 HRD aan toegevoegd. Wanty is echt een familiebedrijf. Tevens ligt de kracht in de korte beslissingslijnen, de flexibiliteit en de vele disciplines binnen de onderneming, waarvan bij grote projecten onderling goed gebruikt wordt gemaakt en daardoor grote voordelen qua efficiëntie oplevert.


EISENPAKKET


De nieuwe ZX490lLCH-6 STC HRD is speciaal naar wens van de klant gebouwd en vormt een uitbreiding op Wanty's machinepark. De hoeveelheid sloopklussen is flink toegenomen en ook voor de komende periode is er veel werk te doen. Men wil niet langer afhankelijk zijn van onderaannemers en het geheel zelf gaan doen, waardoor besloten is om te investeren in een Hitachi sloopkraan. Daarbij heeft Wanty een heel eisenpakket op tafel gelegd. Zo moet de machine goed te transporteren zijn, niet alleen qua afmetingen maar ook in gewicht. In België gelden toch andere regels voor transport en moet men altijd "binnendoor" rijden. Ook werkt Wanty veel in steden als Brussel, waar ruimte zeer beperkt is. De bereikbaarheid van werven is vaak een hele opgave, evenals de beschikbare ruimte op locatie. Dit blijkt eens temeer op het sloopproject in Schaarbeek, waar de Hitachi ZX490 HRD ingezet wordt bij de sloop van een appartementsblok. Omdat de machine hiervoor midden op straat staat om met de giek weg te komen, is deze tijdelijk afgesloten. Bij aanschaf van een nieuwe machine was voor Wanty dan ook een belangrijk punt dat de sloopkraan niet te groot en te zwaar mocht zijn. Slopers willen echter wel graag een zo lang mogelijke sloopgiek om zo hoog mogelijk te kunnen slopen en het liefst met zware werktuigen. Daarbij is een goede stabiliteit cruciaal. Ook het relatief snel kunnen wisselen van giek geldt als een pluspunt, waardoor de sloopkraan flexibeler en efficiënter is in te zetten. Uiteindelijk is de keuze gemaakt voor een Hitachi graafmachine als basis om aan de vereisten van Wanty te voldoen. Met 3-delige sloopgiek komt de penhoogte uit op maar liefst 29 meter.

Als basis is gekozen voor een 50-tons ZX490LCH-6. Deze heeft een 6-ciliner Isuzu AQ-6UZ1X dieselmotor met een vermogen van 270 kW (362 pk) bij
2.000 t/min. Het maximale koppel van 1.435 Nm is al bij 1.500 toeren beschikbaar. De motor voldoet aan de Stage IV normen en dat maakt de Hitachi uiterst duurzaam. Daarbij wordt EGR- en SCR-technologie gebruikt in combinatie met een dieseloxidatiekatalysator (DOC). Dubbele axiale plunjerpompen leveren een hydraulische opbrengst van twee keer 400l/min. De extra servopomp levert 34 l/min. Voor goede stabiliteit van de sloopkraan is gekozen voor een hydraulische verbreedbare onderwagen. De rupsen zijn niet verlengd. Deze hebben voor het werken op sloopprojecten wel een volledige rupsgeleiding van de ketting gekregen, waardoor die langer meegaat en niet naast de rollen kan lopen. De rupsplaten zijn 900 mm breed. Dit geeft de sloopmachine ook nog een lage bodemdruk en maakt dat hij ingezet kan worden op projecten waarde ondergrond minder draagkrachtig is. Met korte giek kan de machine desgewenst ook ingezet worden in het grondwerk of saneringswerk. Op z'n smalst is het onderstel 3.290 mm breed. Volledig uitgeschoven is dat 4.490 mm. Voor het verstellen moet via een hendel eerst een ventiel op de onderwagen omgezet worden en dan kan hij middels de rijfunctie breed of smal worden gezet. De basismachine weegt circa 56 ton. Standaard heeft de Hitachi ZX490LCH-6, 9,1 ton ballast. STC heeft daar 5,3 ton extra bij geplaatst. Dat is zeer netjes gedaan en valt totaal niet op. Het contragewicht is één mooi geheel geworden. De transporthoogte ligt op 3.550 mm. De lengte van alleen het basisdeel bedraagt 7.960 mm.


GIEK WISSELEN


Voor het snel en veilig wisselen van giek wordt gebruik gemaakt van een STC BQC hydraulische snelwissel met volledige hydraulische snelwissel aan zowel onder- als bovenkant. Dit maakt het wisselen eenvoudig te doen. Daartoe is op de rechter hefcilinder een extra bordes gemaakt, om zo het los of vast maken van de slangen te vergemakkelijken. Daarbij worden speciale schroefkoppelingen gebruikt die hoge piekdrukken en oliestromen aankunnen en zeer betrouwbaar zijn gebleken. Er wordt gewerkt met Parker Fasterblokken. BQC staat overigens voor Boom Quick Connect en dit unieke giekwisselsysteem is door STC zelf ontwikkeld en wordt veel toegepast. De bussen in zowel de hoofdgiek als sloopgiek kunnen na verloop van tijd eenvoudig en snel gewisseld worden. Er treedt uiteindelijk na jaren intensieve inzet toch slijtage op en dan komt er speling op. Die is hiermee dus weer snel en tegen lage kosten op te lossen. De 3-delige sloopgiek weegt rond de 12.5 ton, met de transportblokken meegerekend. Brede en robuuste transportbokken meegerekend.

Brede en robuuste transportbokken maken dat de giek alleen goed en veilig te transporteren is en stabiel op de dieplader staat. En ook op het project, als er gewisseld moet worden. De giek kan dan niet omvallen.

De transportlengte bedraagt 11,7 meter bij 3,5 meter hoogte. De basismachine met 3-delige giek weegt zo'n 68 ton. De sloopkraan kan ook in zijn geheel vervoerd worden. De machine meet dan 18,8 meter lang. De maximale capaciteit van het sloopwerktuig bedraagt 3 ton bij een penhoogte van 29 meter. Daarbij moet het gewicht van de hydraulische snelwissel wel meegeteld worden. Tegenwoordig kiezen sloopaannemers vaak voor volledig hydraulische snelwissels, waarbij aanbouwdelen automatisch gekoppeld worden. Wanty opteert nog steeds voor de traditionele CW-snelwissel. Op het project nabij Brussel wordt gebruikt gemaakt van een Dehaco DS 1402 sloop/sorteergrijper van 1.600 kg. De korte giek weegt 6,5 ton en is in twee standen verstelbaar. Dankzij BQC kan snel van stand veranderd worden. In gebogen stand heeft de ZX490 meer kracht, een groot voordeel bij het opbreken van zware funderingen. In rechte "Straight Boom" stand neemt de sloophoogte iets toe. De hoofdgiek meet 7,3 meter en er is gekozen voor een stick van 3,4 meter. Werken met een uitrustingsstuk van pakweg 6 ton is geen enkel probleem. In gebogen stand komt de maximale penhoogte op 9 meter. De maximale diepte ligt op 5 meter. in de rechte stand bedragen deze waarden respectievelijk 12 en eveneens -5 meter. Met korte giek weegt de Hitachi ongeveer 62 ton.


KANTELBARE CABINE


Voor een goed zicht op hoogte is gekozen voor een kantelbare cabine. Deze is uiteraard voorzien van een degelijke cabinebescherming voor optimale veiligheid. De ramen zijn bovendien van speciaal gelaagd veiligheidsglas. Dit splinter niet wanneer er onverhoopt een stuk puin tussen de tralies door komt. Het leidingwerk op zowel de 3-delige sloopgiek als korte graafgiek is zeer netjes en overzichtelijk gedaan en is niet kwetsbaar. Op de sloopgiek is tevens een extra waterleiding gemonteerd. Aan het einde van de giek zijn sproeiers geplaatst om zo stofoverlast te voorkomen. Op de basismachine is daartoe een Dynaset hydraulisch aangedreven hogedrukpomp te vinden met een filter dat vuil uit het water filtert. Op de pomp is tevens een hogedrukreiniger aan te sluiten, zodat de machinist zijn machine regelmatig kan schoonspuiten. Zo blijft de nieuwe Hitachi sloopkraan van Wanty mooi blauw en daarmee een echt visitekaartje. Als extra is gekozen voor volledig automatisch vetsmering. Tevens is beschermde LED-verlichting gemonteerd op zowel de gieken als machine.


Bron: BMB 319 | juni 2019



x