Kubota lanceert elektrische retrofit oplossing voor KX019-4e & U27-4e graafmachines
maandag 31 maart 2025Kubota, een gerenommeerde leider in de bouwindustrie, maakt nu gedurfde stappen voorwaarts met een baanbrekende innovatie in het ontwerp van elektrische graafmachines.
Kubota introduceerde voor het eerst haar prototype 2,5 ton elektrische graafmachine op de Intermat in 2012, en markeerde daarmee het begin van haar reis naar elektrificatie binnen de bouwindustrie. Nu zet het bedrijf opnieuw een belangrijke stap voorwaarts door de onthulling van een elektrische retrofit optie voor de KX019 (1,8 ton) en U27-4 (2,5 ton) graafmachines. Dit innovatieve concept is bedoeld om de overstap naar elektrische uitrusting toegankelijker en praktischer te maken voor de bouwsector.
Met een wereldwijd stijgende vraag naar duurzame alternatieven, voorziet Kubota in een belangrijke behoefte van de industrie: herbruikbaarheid en levensduur van machines. De nieuwe oplossing stelt klanten in staat om de standaard dieselmotor van hun graafmachine te vervangen door een modulair accupakket. Als alternatief kunnen machines nieuw worden uitgerust met het accupakket en later worden omgewisseld voor een dieselmotor of vice versa.
De kosten zijn altijd een barrière geweest om elektrische machines te gaan gebruiken. Maar met deze retrofit oplossing winnen klanten aan flexibiliteit. Ze kunnen profiteren van de lage bedrijfskosten van elektrisch rijden en hebben nog steeds de optie om over te schakelen op diesel als dat nodig is. Het gaat om het bieden van keuze en het vergemakkelijken van de overgang naar een groenere toekomst.
Kubota's oplossing verlaagt ook aanzienlijk de onderhoudskosten en operationele overheadkosten. Zonder motor en aanverwante componenten worden onderhoudstijd en -kosten aanzienlijk gereduceerd, waardoor klanten zowel tijd als geld besparen. Bovendien kost elektriciteit veel minder dan fossiele brandstoffen, waardoor het een zeer economisch voordeel biedt.
Maar dit is nog niet alles, de retrofit oplossing levert lage geluidsniveaus, waardoor het ideaal is voor stedelijke omgevingen en binnentoepassingen. Het geluidsniveau bij de machinist is aanzienlijk lager in vergelijking met het dieselequivalent, waardoor betere communicatie en veiligheid met collega's mogelijk is. De stille werking maakt ook langere werkdagen mogelijk, waardoor de tijd op locatie wordt gemaximaliseerd en de tijdlijnen van projecten worden versneld.
Kubota's oplossing komt tegemoet aan de unieke behoeften van bouwmachinisten, omdat veel machines maar een paar uur per dag werken, vaak minder dan twee uur. De looptijd van de accu is afgestemd op dit gebruik en met de mogelijkheid om gedurende de dag bij te laden, kan de werktijd eenvoudig worden verlengd.
Terwijl elektrische modellen de markt nog moeten domineren, is Kubota's aanpak doelgericht en praktisch, gericht op het bieden van een gemakkelijkere weg naar de invoering van elektrische technologie zonder de flexibiliteit van bestaande dieselopstellingen op te geven. Door een oplossing te bieden die de kloof tussen traditionele en elektrische machines overbrugt, zet Kubota een belangrijke stap in de richting van een duurzamere industrie.
De elektrische retrofit zal naar verwachting in 2025 worden uitgerold.