Nouvelles Luyckx

Grizzly 2.0 sloopt Ford Genk

09.02.2018

Grizzly 2.0 sloopt Ford Genk

Bouwkroniek zet een beer van een sloopkraan in de schijnwerpers: de unieke Hitachi EX1200-6 van Aertssen Machinery Services, die door Luyckx is aangepast voor het leggen van stenen, diep baggerwerk en specialistisch grondverzet. Deze machine wordt voor het eerst op een sloopproject ingezet en getest.

Normaal gezien zal de Hitachi EX1200-6 triple vooral worden ingezet bij het leggen van stenen op de specialistische projecten van Aertssen over de hele wereld. Zo heeft dit Belgische concern naast de hoofdzetel in Stabroek nog vestigingen in Abu-Dhabi en Doha (Qatar). Het is niet zo vaak dat je de grote en speciaal door Luyckx gebouwde Hitachi graafmachines van Aertssen zo dichtbij aan het werk zien. En al helemaal niet op een van de grootste sloopprojecten op dit moment in Europa: de afbraak van de voormalige Ford-fabrieken in Genk, waar Aertssen samen met Aclagro het grote sloopwerk uitvoert.

De eerste fase van de sloopwerkzaamheden is in juni 2017 gestart en zal naar verwachting een heel jaar duren. Er staat flink wat tijdsdruk op het werk, want een stuk grond van de vroegere autofabriek is al verkocht en daarop zal zich een transportbedrijf vestigen. De locatie aan het Albertkanaal is een uitstekende locatie hiervoor en zal worden ingericht tot een nieuw bedrijventerrein. De sluiting van de autofabriek ligt gevoelig, want daarbij gingen heel wat banen verloren.

Met de herontwikkeling tot een nieuwe industriezone zullen zich op deze locatie talloze nieuwe bedrijven gaan vestigen, wat naar verwachting 2.500 nieuwe banen oplevert. Maar eerst staan de mensen en machines van Aertssen en Aclagro voor de grote uitdaging om flink wat gebouwen op het 140 ha grote terrein plat te gooien. In de eerste fase worden onder meer de lakstraat, verschillende kantoren, het schakelstation en het ketelhuis afgebroken. Het grootste af te breken gebouw is een hal met een oppervlakte van 16 ha en liefst 25 m hoog.

Oranje gevaarte

Hiervoor wordt de gloednieuwe Hitachi EX1200-6 triple van Aertssen voor het eerst ingezet. Het concern zet dergelijke machines normaal gesproken in bij het aanleggen van golfbrekers of havens en plaatst dan stenen en voert specialistisch grondverzet- of baggerwerk uit. Het project waarop het oranje gevaarte uiteindelijk ingezet zal worden, is nog niet gestart en dus was de machine enkele maanden ‘vrij’. Omdat de sloop van de oude fabriek de inzet vraagt van verschillende grote sloopkranen was dit een uitgelezen kans om de ‘triple’ van Aertssen tijdelijk hiervoor in te zetten.

De EX1200-6 heeft als bijnaam Grizzly 2.0 en het is echt een ‘beer’ van een machine. De vloot van Aertssen omvat in totaal wel 1.750 stuks, waarvan veertig Hitachi graafmachines van 80 ton of zwaarder zijn. In de vloot vinden we liefst negentien EX1200’s en een paar EX1900’s. Onlangs bestelde de onderneming nog tien EX1200-6 longreachmachines met een hoofdgiek van 15 m en 12,3 m lange stick (29 m werkbereik) en een aantal Hitachi 80-tonners met 21 m longreach-giek.

De firma Aertssen heeft al lang een goede relatie met Luyckx en gezamenlijk worden in Brecht specials ontwikkeld naar de specifieke wensen en werkzaamheden. Luyckx heeft hiervoor een speciale afdeling voor engineering en ook al het constructiewerk wordt in eigen beheer uitgevoerd. Hierbij zet men de modernste apparatuur in, zodat de eindkwaliteit heel hoog is. Dat is cruciaal bij het zware en extreme werk waarvoor Aertssen de machines inzet. Men moet zware stenen op grote afstand plaatsen en daarbij komen er flinke krachten op de giek, die wel heel moet blijven. Al die jaren heeft die kwaliteit zich bewezen en is het materieel steeds doorontwikkeld. Vandaar ook dat deze EX1200-6 triple de bijnaam Grizzly 2.0 geeft. Aertssen kiest bewust voor Hitachi, omdat de machines erg betrouwbaar en robuust zijn. Tevens is belangrijk dat er niet teveel elektronica op zit en daardoor de kans op storingen zeer klein is.

Hele toer

Het transport van de EX1200-6 triple is een hele toer. Normaal is het een machine die langere tijd op een vast project staat. Dat is in Genk ook het geval, waar de sloopgigant een half jaar werkzaam is. Het transport vraagt in totaal zeven diepladers voor o.a. de basismachine, rupsen, rupsbalken, giekdelen en de ballast. De basismachine zelf, met het X-frame, weegt zowat 35 ton. De rupsen van de onderwagen zijn met 1,7 m verlengd tot liefst 8 m. Hierdoor weegt een enkele rups rond de 17,2 ton. Beide rupsen worden onderling gekoppeld middels twee verbredingsbalken van elk 5,3 ton. Hierdoor blijft de machine nog enigszins te transporteren. Het monteren en demonteren vraagt ook wat tijd. In twee dagen was de EX1200 in Genk volledig opgebouwd.

Aertssen heeft een eigen technische dienst en het transport voert eveneens in eigen beheer. Dit geldt zelfs voor de hijskranen die worden ingezet bij de (de)montage. Op de verbredingsbalken wordt het frame met de bovenwagen geplaatst. Dit frame wordt 90° gedraaid. Uiteindelijk heeft de EX1200-6 een rupsbasis van liefst 7,4 m breed! Dit garandeert een ongekende stabiliteit bij het werken over de zijkant.

Het eerste giekdeel van de triple is 8,3 m lang, De twee dikke hefcilinders die hiervoor worden gebruikt, zijn omgekeerd gemonteerd en afkomstig van een EX1900. Het tweede giekdeel meet 9 m. Voor optimale hefkracht zijn hieronder liefst drie hefcilinders van een EX1200 gebruikt! Dan is er nog de keuze uit een stick met een lengte van 8 of 12,4 m. Voor het strekken van de steel wordt eveneens de hefcilinder van een EX1200 gebruikt. De bakkinematiek is van een Hitachi ZX870 en dat geldt tevens voor de bakcilinder. Dit biedt als grote voordeel dat onderdelen snel beschikbaar zijn mocht er een cilinder stuk gaan of problemen hebben.

In totaal heeft de Hitachi 41 ton ballast, bestaande uit drie delen. Daaraan totaal zijn twee plakken van 14,6 respectievelijk 9,2 ton toegevoegd. Het werkbereik van de nieuwe Hitachi EX1200-6 triple komt gestrekt op een indrukwekkende 26 m. Hiermee heeft de Grizzly 2.0 genoeg werkhoogte om de 25 m hoge gebouwen te kunnen slopen. Normaal worden deze machines alleen ingezet bij het leggen van stenen en grondverzet, dus zijn extra functies niet nodig. Om toch met een schaar te kunnen werken, heeft Luyckx de EX1200-6 triple uitgerust met de nodige hulphydrauliek.

Dit soort triples zijn oorspronkelijk gemaakt voor veel hefkracht en -capaciteit. Dat is waarin deze Hitachi EX1200-6 triple zich dan ook uitzonderlijk uitblinkt. Gestrekt over de flank pakt de Grizzly 2.0 nog lasten op van liefst 10 ton op 26 meter vlucht. Dat is ongekend. Deze triple is echter niet echt gemaakt om te slopen. Daarom is het toolgewicht waarmee gemerkt mag worden enigszins beperkt vergeleken met andere triple-sloopmachines. Toch kan nog steeds met een 10-tons schaar worden gewerkt en dat is voldoende. Aan capaciteit ontbreekt het dus zeker niet. De EX1200-6 triple speelt met de Verachtert VT 60-ombischaar.

Het is indrukwekkend om de Hitachi aan het werk te zien en zeker wanneer gestrekt over de zijkant een complete spant van de fabriekshal wordt weggelegd. De sloopkraan geeft geen enkele krimp en staat als een huis. Diezelfde stabiliteit is belangrijk wanneer uit de zijkant langs het water zware stenen worden gelegd. Het team van Jos Luyckx geeft met deze imposante graafmachine dan ook weer een indrukwekkend visitekaartje af. - GYR

Bron: Bouwkroniek 19 januari 2018

x